di_logo

Publicerad: 07 okt 2014 20:59

InnoVentum e-car

Det har slagits världsrekord i elbilsparad över Öresundsbron. Men paraden hade kunnat bli mycket längre – om en fartglad amerikansk ambassadör hade kunnat hålla sig från att rivstarta.

Det blev ett nytt världsrekord när 160 elbilar i samlad parad körde över Öresundsbron den 21 augusti. Därmed slogs det gamla rekordet som sattes i Japan 2010. Då deltog 100 elbilar.

”Vi vill gärna visa att elbilar klarar det här i dag”, säger Sigvald Harryson, vd för energibolaget InnoVentum som var med och arrangerade paraden. Sponsrade gjorde bland annat Region Hovedstaden, Region Skåne och energibolaget Eons danska del.

De siktade egentligen på 200 bilar. Förare kom från Sverige, Danmark och Norge för att delta. Men de komplicerade reglerna satte käppar i hjulet.

”Svårt att hålla ihop”

För att paraden skulle räknas fick det inte vara för stort avstånd mellan bilarna. Därför hade förarna fått order om att köra mellan 50 och 70 kilometer i timmen.

”Det är sjukt svårt att hålla ihop en kortege på 200 bilar”, säger Sigvald Harryson.

Vissa förare gjorde det inte lättare. Rufus Gifford, den amerikanske ambassadören till Danmark, körde först tillsammans med två polismän på elmotorcyklar. Ambassadörens bil, en Tesla Roadster, kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på under 4 sekunder.

”När vi lyfte bommen drog han iväg i 150 i stället för 50 kilometer i timmen. Det var tyvärr väldigt många som hakade på”, säger Sigvald Harryson.

Bilarna som gasade för snabbt diskvalificerades. Sportbilstillverkaren och elbilsförespråkaren Christian von Koenigsegg var en av dem som gasade i väg men som hann bromsa och fick vara med bland de 160 bilar som till slut räknades.

”Skulle vi göra om det här kanske vi inte skulle ta en amerikansk ambassadör i täten”, säger Sigvald Harryson.

Norge i framkant

Han hoppas att världsrekordet kan ge elbilar och förnybara drivmedel en skjuts upp på agendan.

”Sverige ligger långt efter när det gäller elbilar”, säger Sigvald Harryson.

Hittills i år har försäljningen av elbilar ökat 30 procent i Sverige. I Norge är samma siffra 300 procent.

Dagen innan världsrekordet i Öresund hölls också världens längsta elfordonskortege i Kalifornien. Då deltog över 500 fordon men eftersom det inte bara var elbilar får den nordiska insatsen ändå plats i Guinness rekordbok.

Felicia Åkerman

felicia.akerman@di.se